“Out beyond ideas of wrongdoing and rightdoing, there is a field. I’ll meet you there.”
Rumi, dertiende eeuw
Oordelen
We hebben allemaal oordelen. Over onszelf en over anderen. Dagelijks staan de kranten en social media vol met oordelen en gedachten. Wijzende vingers en meningen over hoe het wel of juist niet moet vliegen ons om de oren. We hebben ook oordelen over migratie en economische groei, over meer wegen of meer treinen, eigenlijk hebben we oordelen over alles wat voorbijkomt.
En daar is op zich niets mis mee! In een wereld die lijkt te worden geregeerd door oordelen, interpretaties, diagnoses, labels en veroordelingen helpt verbindende communicatie ons om te kijken wat er achter de oordelen zit, want juist die oordelen vertellen ons wat we echt belangrijk vinden. Als we de oordelen kunnen vertalen in wat we in de verbindende communicatie behoeften noemen, kunnen we het gesprek daarover voeren. Ieder mens heeft namelijk dezelfde behoeften – veiligheid, waardering, liefde, samenwerking en plezier zijn daar voorbeelden van. Als we het daarover hebben, over dat wat er achter onze oordelen zit, kunnen we conflicten oplossen en heel anders kijken naar onze eigen oordelen en die van de ander. Want dat mist er nu veel te vaak: begrip hebben voor elkaar.
Goed en fout
Dat we zoveel oordelen is ook niet vreemd. We hebben al van jongs af aan gehoord wat goed is en wat fout. Onze ouders vertelden ons wat ze fijn vonden (als we rustig in een hoekje zaten te spelen bijvoorbeeld) en dan werden we beloond. Ze vertelden ons wellicht nog vaker wat ze niet fijn vonden (als we met onze vingers in plaats van met ons bestek aten bijvoorbeeld) en dan werden we berispt. Ook op school leerden we al snel dat er een goed en een fout bestond, en dat we onze plek in de maatschappij moeten “verdienen” door hard te leren. Al onze systemen zijn doorspekt van denken in “goed en fout”, en dus hebben we geleerd om meningen te vormen en in “normaal en abnormaal” te denken. Met zo weinig begrip voor elkaar is het niet zo vreemd dat er veel conflicten zijn, op allerlei verschillende niveaus. Maar dat kan anders!
Met empathie naar jezelf en de ander kijken
Geweldloze communicatie is een manier om met empathie naar jezelf te kijken en te onderzoeken wat nu echt belangrijk voor je is. Dat contact met onszelf zijn we soms kwijtgeraakt, wellicht helpt de hectiek van alle dag en de stress die dat met zich meebrengt niet om stil te staan bij waar het ons echt om gaat. En als we zelf al niet helder hebben waar ons het echt om gaat, hoe kunnen we dat dan delen en onze boodschap overbrengen? Want, herken je dat? Dat je collega zijn werk niet op tijd af heeft en hij, als je hem erop aanspreekt, antwoordt dat je je niet zo druk moet maken? Dat je thuiskomt en je partner wilt vertellen hoe je dag was en hij dan gaat sporten, terwijl jij de vaatwasser in mag ruimen? Dat je tegen je zoon roept “ik wil dat je nu gaat slapen!” maar hij he-le-maal niet doet wat jij wilt? Verbindende Communicatie helpt ons de behoeften te onderzoeken en voorbij de oordelen, voorbij goed en fout, te zoeken naar strategieën waar iedereen zich tevreden over voelt.
Dat is Verbindende Communicatie. Verbindende communicatie helpt ons om te luisteren naar onze eigen behoeften en dat zo te verwoorden dat de ander ons kan begrijpen en zo te luisteren dat we horen wat de ander echt bedoelt. Verbindende communicatie helpt ons om voorbij de oordelen en meningen, weer verbinding met elkaar te krijgen! Wil je dat ook eens ervaren? Hier kan je je inschrijven: